Met creativiteit en een scheutje boerenverstand verkochten we razendsnel ons huis
- ervaringen van een verkoper -
“Te koop! Dat ene boerderijtje op die mooie plek... Wauw! Na enkele prettige maar pittige onderhandelingen hebben we een deal: ons droomhuis is binnen handbereik! Alleen... we moeten nu zo snel mogelijk van ons huidige huis af, tegen de beste verkoopprijs. Hoe werkt dat precies? Hoeveel kost een verkoopmakelaar eigenlijk? Hoe kom ik aan foto's e.d.? Hoe komt mijn woning op Funda? En wat kan ik zelf doen om de kosten te drukken?
We waren het er snel over eens: om ons huis te kunnen verkopen moeten zo veel mogelijk mensen weten dat het te koop is. Funda is op dit moment het beste medium om onze woning op te adverteren. Maar om onze woning daarop aangeboden te krijgen, bleek snel dat we hiervoor gebruik moesten maken van een aangesloten makelaar. We vroegen daarom drie offertes op. Opvallend: allemaal vroegen ze 1,5% courtage. Even snel doorgerekend op de vraagprijs van 335.000 euro: een tarief van 5.025 euro. Let wel, exclusief btw. In totaal dus 6.080 euro. Daarbovenop komen ook nog eens ‘verkoopkosten'. Zoals foto's, het plaatsen op Funda en nog wat kleine zaken. Opvallend was dat ze alledrie precies 795 euro vroegen. Let wel: exclusief btw. Oftewel 962 euro. Verkoop + verkoopkosten tezamen dus 7.042 euro. Een beste smak geld voor wat bezichtigingen, onderhandelingen en het opstellen van een voorlopige koopovereenkomst... Dat kunnen we toch ook zelf? En daarbij: dat geld konden we goed gebruiken voor bijvoorbeeld een nieuwe keuken.
Dus op zoek geweest naar alternatieven. Via het internet bieden diverse internetmakelaars zich aan. De tarieven liggen daar stukken lager dan bij de lokale makelaars. Dat ziet er al interessanter uit. Alleen ontbreekt het 'goede gevoel' bij deze partijen. Net even te snel, te gelikt, te afstandelijk.
Na wat rondvragen word ik door een buurman getipt over Kaboodle. Na het doorlezen van alle informatie op de site is het mij duidelijk: Kaboodle biedt alles wat wij zoeken. Een eigen website inclusief de plaatsing op Funda (voor maar 35 euro per maand!), heldere uitleg over alle stappen in het proces en professionele ondersteuning op afroep tegen prima tarieven. En het belangrijkste: we houden zelf alles in de hand, zonder tussenkomst van een makelaar. Wie kan immers meer vertellen over ons huis dan wijzelf?
Het vaststellen van de vraagprijs deden we op basis van de adviezen van de makelaars die op bezoek zijn geweest. Natuurlijk hebben we zelf ook Funda afgestruind op zoek naar de prijzen van vergelijkbare woningen.
Via de website van Kaboodle kan je professionele foto's laten maken. We hebben gemerkt dat goede foto's misschien wel het belangrijkste zijn van alles. Wij waren in de gelukkige omstandigheid dat een buurman erg goede foto's kan maken. Overigens tegen een vergelijkbaar tarief als Kaboodle vraagt. Let wel: dit is een schijntje vergeleken bij de 'verkoopkosten' van de makelaars! Zelf even op zoek gaan loont dus!
Het schrijven van een wervende verkooptekst kan best lastig zijn. Kaboodle biedt hierin goede hulp, maar mijns inziens kan je dit ook zelf regelen. Op Funda staan immers genoeg goede voorbeelden van vergelijkbare woningtypes! Simpelweg tekst kopiëren, naar eigen situatie en wens aanpassen en plakken.
Nu we de vraagprijs, de foto's en de verkoopteksten klaar hadden, konden we onze eigen woningpagina op de site van Kaboodle gaan vullen. Door de overzichtelijke opbouw van de site was het snel duidelijk wat ingevuld moest worden. Binnen een uur was dit dan ook klaar. Snel nog even onze telefonische contactgegevens toegevoegd aan de verkooptekst en publiceren maar!
Henriette van Kaboodle nam via de chat contact met ons op over de plaatsing op Funda. Voordat dit geregeld kon worden, moest er eerst een makelaar langs komen die ook ons huis op Funda zou gaan plaatsen. Snel de afspraak gemaakt, zodat ook de mensen op Funda ons konden vinden.
Op dit moment heeft Kaboodle nog niet de bekendheid van Funda. En we wilden natuurlijk al wel direct door iedereen gevonden worden, nog voordat we op Funda te zien zouden zijn. Daarom besloten we om ook gebruik te maken van de diensten van Facebook, via het aanmaken van een pagina. Ook hier hebben we enkele foto's en teksten geplaatst, met een doorverwijzing naar Kaboodle voor alle informatie. Deze pagina hebben we verspreid via een openbare statusupdate aan alle Facebookvrienden. Natuurlijk met het verzoek om deze pagina te delen. Een absolute aanrader; binnen een dag hadden meer dan 2000 mensen onze pagina bezocht!
Benieuwd naar het resultaat van onze inspanningen? Binnen vier uur hadden we al twee aanvragen voor een bezichtiging. Eén via Facebook, één via Kaboodle. Binnen 20 uur was onze woning verkocht, via de lead van Kaboodle! Jammer voor de drie kandidaten die zich daarna nog via Kaboodle hebben gemeld...
De volgende dag hebben we samen met de kopers de voorlopige koopovereenkomst opgesteld (voorbeeld van de NVM) en doorgestuurd naar de notaris. Nu is het alleen nog wachten op de financiering. De afspraak met Kaboodle voor de plaatsing op Funda konden we dus afzeggen.
De totale kosten die we hebben gemaakt? Fotograaf 150 euro + Kaboodle Total (3 x 35 euro) = 255 euro! De kosten voor Kaboodle Total hoefden we overigens niet eens te betalen vanwege een kennismakingsaanbieding van Kaboodle! Dat scheelt nogal met de offerte van de makelaars (7.042 euro).
Onze conclusie: het is echt niet ingewikkeld om je eigen huis te verkopen. Alle informatie die je nodig hebt staat op de site van Kaboodle. Daar kan je ook professionals vinden die je kunt inhuren voor een specifiek onderdeel van het verkoopproces. En anders kan je via Google al het andere vinden dat je wilt weten. Ben je bereid zelf energie te steken in de verkoop van jouw huis? Wil je zelf de bezichtigingen doen? En ben je een beetje creatief en heb je een scheutje boerenverstand? Zo ja, dan ben je toe aan Kaboodle!”
Koen Stevelink